fredag 9. oktober 2009

Det har skjedd, det skjer og vil skje igjen

Det sies at vi bor i verdens beste land. Verdens beste land for hvem? Ikke for barn som opplever omsorgssvikt, ihvertfall.

Olav og jeg så Tabloid på TV2 i går. To små gutter har over lengre tid opplevd omsorgssvikt på det groveste.
Det er både fysiske og psykiske beviser på at hendelsene har funnet sted. Gjerningsmennene er funnet, blitt tatt inn til forhør og sluppet fri.

Hva er det med rettssystemet i Norge? Hvorfor blir pedofile og andre overgripere beskyttet når det er klare bevis for ugjerningen(e)?

Når skal barnevernet slutte å opptre som et foreldrevern? Når skal samfunnet beskytte de utsatte og straffe de skyldige?

Hvem skal beskytte barna når de voksne ikke gjør det?

6 kommentarer:

Benti sa...

ja synes det var rå billig (med tanke på at jeg kjøpte to koster også)!

Det var en lur idee, kan legge ut sånn før og etter bilder når jeg har sminka meg;) Må bare vente til prodtukene kommer :D

Uff ja, hvem skal ta vare på barne når de voksne ikke gjør det, alle barn burde ha en voksen som tar ansvar!

Marianne sa...

Det er så tragisk! Virker som om rettsystemet er der for å beskytte overgriperne, og barna er det ikke så farlig med.

Har du sett ekstramaterialet te filmen Sicko av Michael Moore? Is Norway Utopia hette det, og handle blant annet om fanger som leve luksusliv ute på ei øy, i vanlige hus, reise med ferja til fastlandet kver dag for å jobbe i vanlige jobber. Hmmm...

Navn: Therese sa...

Ja, d e så ufattelig!!når ska sei læra??

Nei, har ikkje sitt den filmen, men fekk veldig lyst!!Hmmm*sukk*

Leif Arne Kalleland sa...

Barnevern som foreldrevern? Her er det vel heller det norske lovverket som må forandres. Barnevernet gjør de aller fleste steder i Norge en veldig god jobb ut i fra de rammer og lovverk de må forholde seg til.

Fantonaldan sa...

Tror det er meg som må gjøre det:-)

Navn: Therese sa...

Og hvem er du, Fantonaldan??:)) Jeg liker uansett holdningen din :))