søndag 27. februar 2011

En reise tilbake

Jeg er i det nostalgiske hjørnet i dag og turen går tilbake til 80- og 90-tallet, hvor lek med venner var en stor del av livet. I tillegg til venninnene jeg hadde, var vi også en god gjeng i gata som fant på en del "sprell" sammen! Det er minner verdt et blogginnlegg, synes jeg!

Her er noen glimt:

- Vi presset blomsterblader i vann og lagde “parfyme”

- Da vi lekte mor,far og barn som hovedroller, og det var alltid kjedelig å ende opp som søster eller bror.

- Overnatting (hos Marianne) hvor vi holdt hverandre våkne til langt på natt og ble "hysjet" på gjentatte ganger- til ingen nytte!

- "Trebonius" (eller best kjent som "boksen av")i kveldsskumringen sammen med barna i gata

- Barne-TV med tøydukke Anna, Sesam stasjon, Bamsebybjørnene,To hus tett i tett, Brannmann Sam, Gullars, Kalle Klovn, Labbetuss, Portveien 2, Jul i Skomakergata osv

- “Hest er best, ingen protest, den som er i mot, er en idiot”

- Da vi tok oss selv opp på kassett, hvor vi sang eller pratet (ofte lagde vi "radioprogram", gjerne med "fising" som gjennomgangstema)og hørte på etterpå.

- Da vi spyttet i hendene og prøvde å klatra høyt opp på lyktestolpene, heder og ære til de som kom til topps (noe jeg aldri gjorde)!

- Da vi opptil flere ganger hadde innsamling til "Redd Barna", hvor vi solgte tegninger og gammelt skrap- kun for å få bilde av oss selv i avisen (jeg tror forresten 200kr var det meste vi fikk inn...hehe)

- Vi hadde klubber av alle slag,noen hemmelige, andre ikke.

- Da vi sov i telt i hagen om sommeren

- Da vi spurte på vegne av klassekamerater " Vil du bli sammen med....."og turtelduene engang ikke så på hverandre før de slo opp igjen (også ved hjelp av en mellommann, så klart)

- Da vi samla på viskelær og servietter

- Nick Carter i Backstreet Boys

- "Ring på spring" hos naboene....og sist, men ikke minst: mitt store idol på sangfronten;
Kine Therese Ludvigsen




....hva er dine beste minner fra barndommen?

5 kommentarer:

Elisabeth og Øyvind sa...

Hehehe:) Artig å lese om ka du gjor på på nittitallet, for det va jammen meg ikkje så ulikt meg.) Har og lagt radioprogram, samla på det samme,og gjort de samme tingene:) Gode minner og se tebake på! Og så barne tv ja..tror endå eg kan alle introsangene te programmet:)
Må ikkje glemme Vertshuset den gylne hale:) Den va sååå bra:)

Andre gode minner eg har e
-lek i lekehytta
-lekte butikk i skogen der me brukte gammelt matvaresøppel som varer, herlig:)
-sjørøvertre hadde me,
- for å ikkje glemma strikkhopping og paradis, og dukkevogntur:)
hehe..det va mitt innslag :)
Ha ein fin dag:)
Klem Elisabeth

Kat sa...

Du glemmer
-traumer i fra Flukten fra Dyreskogen og Dyrene i Hjorteparken, gubban så mange tårer som ble felt over den serien!
- Midt i Smørøyet! (var det noe som het "Asylet" der, mon tro? Synes å huske noe sånt som fikk ungpikehjerter til å banke..)
- Jannicke og The Boys på kassett
- Eventyrkassetter: "Når du hører denne lyden *pling* så kan du bla om til neste side"
- Barnetime på radio (Å, du vesle sparegrisen min...."
- TL- og Pennyklubb-bøker
- å låne hundene til vilt fremmede mennesker for å gå tur med dem (at de/vi turde!), du hadde jo Bonzo, så du gjorde kanskje ikke det.
- Bugg
- og den andre tyggisen, den rosa ekstremt søte som enten kom som 1 m lang rull, eller på tube.
- juksetattoveringer (veldig viktig at mamma gikk fem på og "trodde" de var ekte!
- hauk og due
- "guttane ta jentene/jentene ta guttane"
- strikk, hoppetau og paradis, og fotball.

Dan sa...

Gikk barfot om sommeren på varm asfalt og spiste tyggisklyser fra bakken...kjenner fortsatt småstein som knaser mellom tennene...:-)

Marianne sa...

Eg lure på om den stripeta jakkå te å hu damå som kore i bakgrunnen e te salgs! AMAZING!! ;)

Ka skjedde med miljøaksjonen??

Navn: Therese sa...

Tusen takk for gode bidrag:))

Eh, Dan, ja;))haha!

Marianne: eg må jo spara nåke te bryllupstalen din!!